درباره گواهینامه های استاندارد بیشتر بدانید

چرا به گواهینامه استاندارد نیاز داریم؟

علت نیاز به تدوین و برقراری استانداردها پاسخی کاملا واضح دارد. امروزه پیشرفت و بهبود کیفیت در ارائه خدمات و محصولات نقش مهمی در موفقیت یک سازمان ایفا می کند. رقابت در جلب نظر مشتری، باعث شده است که سازمان ها و شرکت ها به فکر بهبود کیفیت و مدیریت منابع و اصلاح گردش کارها بیفتند.

در این راستا، برای بررسی نحوه کار، دستورالعمل ها و چرخه های موجود در سازمان های مختلف و قیاس آن ها، وجود استانداردهای مربوطه و تدوین قوانین نیازی ضروریست. چرا که بر اساس این چهارچوب ها می توان به نتیجه صریح تر و صحیح تری دست یافت.

 

 

استانداردهای ایزو و کیفیت چیست؟

 

چگونه و با استفاده از چه ابزاری می توانیم کیفیت محصولات و خدمات خود را تضمین کنیم و آیا نظام و قاعده ای برای این کار وجود دارد؟

احتمالا همگی می دانیم که پاسخ این سوال دراستانداردهای تضمین کیفیت نهفته است. سازمان بین المللی استاندارد برای پاسخ به این نیاز شرکتها، استانداردهای مختلفی را تعریف کرده است.

معروفترین این استانداردها ISO 9000 میباشد که موج آن بسیاری از سازمان ها و شرکتها ایرانی را فرا گرفته است.

مشخصا استانداردهای ایزو با استانداردهای تضمین کیفیت تفاوت دارد. متاسفانه هنوز بسیاری از مردم و حتی مدیران شرکتهای ما این دو استاندارد را با هم اشتباه میگیرند و مثلا گواهی نامه ایزو 9000 را نشان از کیفیت محصول می دانند.

تفاوت این استانداردهای « تضمین کیفیت » با استانداردهای « کیفیت محصول » به نوع نگاه ما به کیفیت از دیدگاه کل شرکت و محصول مربوط می شود.

استانداردهای محصول معمولا حداقل مشخصه های فنی لازم برای کیفیت محصول را بیان می کنند. اما استانداردهای تضمین کیفیت حداقل الزامات کیفی لازم در همه ابعاد شرکت و فرایندهای آن را نشان می دهند. برای مثال استاندارد محصول مشخص می کند که محصول ما از نظر استحکام، دوام، ابعاد، اندازه و غیره باید چه مشخصاتی را داشته باشد تا حداقل کیفیت قابل قبول را داشته باشد. اما استاندارد تضمین کیفیت هیچ گونه مشخصات خاصی را برای محصول بیان نمی کند، بلکه فقط تاکید می کند که عوامل تاثیرگذار بر کیفیت باید از طریق فرآیندهای مختلف مثل تولید ، طراحی و خرید کنترل شوند.

 

 

 

 

ایزو 9001 ( ایزو مدیریت کیفیت)

ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت)

با ایزو 9001 مشتریان بیشتر نسبت به موضوع کیفیت آگاهی پیدا می کنند. آنها انتظار دارند که تامین کنندگان در تطابق کامل با بالاترین استانداردهای کیفی خدمات و محصولات باشند. آنها می خواهند این موضوع را از قبل بدانند، و مطمئن شوند که سازمان همواره درصدد

برآوردن نیازهای آنهاهستند. این چالش بزرگی است و همچنان فرصتی برای شرکتها تا از آن بهره ببرند.
هر سازمانی تمایل به ارتقا عملکرد خود دارد، چه این ارتقا افزایش سهم در بازار باشد، چه کاهش هزینه ها، مدیریت موثرتر ریسک و یا افزایش رضایت مشتری. یک سیستم مدیریت کیفیت به ما چارچوب لازم برای اجرای نظارت و بهبود عملکرد می دهد.
ایزو 9001 به همه ی سازمان ها کمک می کند تا در امر ارتقای رضایت مشتری، ایجاد انگیزه در کارکنان و پیشرفت مستمر موفق باشند.
گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 سازمان ها را قادر می سازد تعهد خود را نسبت به کیفیت و رضایت مندی مشتری نشان دهند، و در عین حال بطور پیوسته به ارتقا سیستم های کیفیتی بپردازند.

مجموعه استاندارد های ایزو 9000
ایزو 9001 خود یکی از استانداردهای متعدد در مجموعه استانداردهای مدیریت کیفیت است. این استاندارد با آشنا کردن سازمان با پروسه ارائه محصولات و خدمات به مشتریان بهترین عملکرد را از آن استخراج می کند. مجموعه استانداردهای ایزو 9000 شامل این موارد است:
•    ایزو 9000 – این استاندارد فرد را با مفاهیم سیستم های مدیریت آشنا می کند و اصطلاحات مورد استفاده آن را توضیح می دهد.
•    ایزو 9001 – این استاندارد انجام اموری که برای دریافت گواهینامه لازم است تعیین می کند. ایزو 9001 تنها استاندارد دارای گواهینامه در این خانواده است.
•    ایزو 9004 – بر اساس قواعد مدیریت کیفیت هشتگانه، خط مشی هایی برای ارتقای عملکرد تهیه شده که توسط مدیر ارشد استفاده می شود. این استاندارد به عنوان یک چهارچوب کاری برای بهبود عملکرد عمل می کند و به غیر از مشتریان نیاز تمام بخش های ذینفع را نیز در نظر می گیرد.
ایزو 9001 برای هر نوع سازمانی که قصد بهبود نحوه عملکرد و مدیریت خود را دارد مناسب است. اما همیشه بهترین نتیجه برای سازمانهایی است که آن را در سراسر سازمان پیاده سازی کنند نه در یک بخش یا قسمت خاص.

مزایای گواهینامه ایزو 9001:

مزیت رقابتی
•    ایزو 9001 توسط مدیر ارشد هدایت می شود، این اطمینان می دهد که مدیر ارشد نسبت به سیستم های مدیریت خود رویکردی استراتژیک دارند.
بهبود عملکرد  تجاری و مدیریت ریسک تجاری
•    ایزو 9001 عملکرد سازمان را بالاتر و فراتر از رقبایی که از سیستم های مدیریت استفاده نمی کنند می برد. کسب گواهینامه همچنین اندازه گیری عملکرد و مدیریت ریسک تجاری را آسان تر می سازد.
جذب سرمایه، ارتقا شهرت برند و رفع موانع مبادلات
•    کسب گواهینامه ایزو 9001 برای سازمان شهرت به همراه دارد و می تواند به عنوان ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد. یک پیغام روشن برای بخش های ذینفع است که بیان می کند سازمان نسبت به استاندارد های برتر و پیشرفت مستمر متعهد است.
صرفه جویی پولی
•    شواهد نشان دهنده مزایای مشخص مالی برای شرکت هایی است که دارای گواهی ایزو 9001 می باشند و منجر به کارآیی عملکرد، افزایش فروش، بازگشت سرمایه بهتر و سود دهی بیشتر می شود.
تسهیل عملکردها و کاهش زائدات
•    سنجش سیستم مدیریت کیفیت بر عملکرد تمرکز دارد. این امر سازمان ها را تشویق می کند کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده را افزایش دهند و به کاهش زائدات و میزان شکایات مشتری کمک می کند.
تشویق به ارتباط داخلی و تقویت روحیه
•    ایزو 9001 اطمینان می دهد که کارمندان بیشتر درگیر هستند و مشارکت می کنند. بازدید پیوسته هر نوع اختلال در مهارت و مشکلات موجود در کار تیمی را مشخص می کند.

 

 

 

 

ایزو 10002 ایزو رسیدگی به شکایت مشتریان

استاندارد بین المللی رسیدگی به شکایت مشتریان

 

سازمان هنگامی که شکایتی را از مشتری دریافت می کند این شکایت می تواند فرصت های زیادی را برای بهبود در محصولات و فرایند ها در اختیار سازمان قراردهد. با کنترل موثر شکایات شانس زیادی برای بررسی در خواست مشتریان خواهید داشت. و میتوانید شکایت مشتری را به رضایت آن تبدیل کنید.

 

هدف از پیاده سازی ایزو10002

 

هدف از این استاندارد کمک رساندن ب سازمان ها، مشتریان و کلیه طرف های ذینفع می باشند. استاندارد ایزو10002 راهنمایی برای طراحی یک سیستم اثر بخش و کارامد برای فرایند رسیدگی به شکایت مشتری در تمامی سازما ن ها می باشد.

 

دامنه کاربرد ایزو 10002

برای تمامی سازمان ها اعم از تجاری و غیر تجاری و حتی در تجارت الکترنیک که به دنبال رضایت مشتریان خود می باشند.

 

مزایای پیاده سازی ایزو 10002

بدست آوردن کارایی عملکردی برای مشخص کردن فعالیت ها و عوامل شکایت

حل بسیاری از شکایات با بکارگیری راهکار مشتری مدار

ایجاد نگرش مثبت مشتری نسبت به سازمان

متحد کردن کارکنان با ارائه فرصت های آموزش و خدمات به مشتریان

یکپارچه ایزو 10002 با ایزو 9001 برای ارتقاء کارائی کل سازمان

کنترل و ارتقاء مداوم پروسه کنترل شکایات

افزایش اعتبار سازمانها

 

 

 

 

ایزو 10004 ( ایزو رسیدگی به رضایت مشتری)

ایزو بین المللی سنجش رضایت مشتری

این استاندارد طبق ضوابط و مقررات بین المللی جهت مدیریت و برنامه ریزی رضایتمندی مشتریان میباشد.
ایزو 10004 جهت رضایتمندی بیشتر، مشتریان را در خصوص طرح، برنامه ریزی و اجرا راهنمایی میکند.
همچنین این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان ،باعث حرکت مجموعه گواهی گیرنده ها به سمت مشتری مداری میگردد.
ایزو 10004 جهت بهره مندی مجموعه ها صرف نظر از حوزه فعالیت ،وسعت ونوع محصول آنها می باشد و اغلب قواعد آن جهت افزایش رضایت مشتری ها از مجموعه میباشد.
استاندارد 10004مفاد قرارداد،پیمانها وقوانین مدون مجموعه ها را تغییر نمیدهد وصرفا انها را در جهت رضایت مشتریانراهنمایی و سوق میدهد.

 اخذ استاندارد ایزو 10004:2012 ISO باید کاملا منطبق بر قوانین و مقررات این گواهینامه باشد و بتوان آن را طوری برنامه ریزی کرد که در زمان حال و آینده پاسخگوی تمام مسائل مربوط به رضایتمندی مشتری باشد . باید بگوییم که این گواهینامه سازگاری کاملی با ایزو های 9001،9004،10002،10003، و 10001 دارد و برای تمامی سازمانهایی که این استانداردها را دارند توصیه می شود.

 

 

 

 

استاندارد ایزو 14001 ( سیستم مدیریت زیست محیط

 

استاندارد ایزو 14001 استانداردی بین المللی برای سیستم مدیریت زیست محیط می باشد. این استاندارد براساس استاندارد ایزو 9001 طراحی شده با این تفاوت که اثرات زیست محیطی آن را بررسی می نماید.

این استاندارد روشهای عمومی را برای مدیریت یک سازمان با توجه به مسئولیت های اجتماعی آنها در مقابل زیست محیط بیان می نماید که با اتکا به این الزامات کمترین آسیب به محیط زیست وارد می شود.

از جمله مزایای پیاده سازی و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. شناسایی نیازمندیهای قانونی سازمان
  2. شناسایی جنبه ها و خسارتهای احتمالی به زیست محیط
  3. ارزیابی عملکرد در برابر استانداردها و قوانین درون سازمانی
  4. بررسی روشهای اجرایی و رویه های زیست محیطی
  5. شناسایی خط مشی های زیست محیطی در مورد پرسنل و پیمانکاران

مراحل پیاده سازی استاندارد ایزو 14001 به شرح ذیل می باشد:

مرحله اول: شناسایی ساختار کلی پروژه و وضعیت موجود سازمان: هدف از اجرای این مرحله شناسایی وضعیت موجود سازمان و فاصله آن تا اجرای نیازهای ایزو 14001. این مرحله قدم های اصلی اجرای ایزو 14001 را اعلام می نماید. این مرحله شامل خط مشی مدیریت زیست محیط، شناسایی جنبه هایی از زیست محیط که در سازمان وجود دارد، می باشد.

مرحله دوم: بازنگری و تحلیل شرایط سازمان با استاندارد زیست محیط: در این مرحله الزامات سیستم مدیریت زیست محیط به همراه اصلاحات مورد نیاز آن به نحوی که تمامی اجزای ایزو 14001 را مورد بررسی قرار دهد بررسی و اجرایی می نماید.

مرحله سوم: آماده سازی سازمان جهت اخذ گواهینامه ایزو 14001 : در این مرحله پس از اطمینان از صحت عملکرد سازمان در راستای مدیریت زیست محیط (ایزو 14001) و پس از انجام ممیزی نهایی سازمان موفق به دریافت گواهینامه ایزو 14001 می گردد.

 

 

استاندارد OHSAS 18001 ( ایزو ایمنی و بهداشت شغلی)

OHSAS 18001:2007 ( استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)

گواهینامه ایزو یکی از سیستم های میدریتی کارآمد در ایران استاندارد 18001 است که بسیاری آن را به اشتباه ایزو می پندارند. نام اصلی این استاندارد سیستم ایمنی و بهداشت شغلی می باشد.

هدف اصلی این استاندارد شناسایی مخاطرات شغلی و تحت کنترل در آوردن تمامی ریسک های ایمنی موجود در فعالیت ها و فرآیندهای سازمان می باشد.

این استاندارد پس از شناسایی تمامی مخاطرات، اقداماتی را جهت کاهش و یا حذف خطرات و مسائل بهداشتی و امنیتی ارائه می دهد.

از جمله مزایای پیاده سازی استاندارد 18001 می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. ایجاد ایده آل ترین شرایط کاری در سازمان

  2. شناسایی خطرات و مدیریت و کنترل آنها در سازمان

  3. کاهش خطرات احتمالی شغلی و پرسنلی که منجر به کاهش هزینه ها و اتلاف زمان می گردد.

  4. ایجا انگیزه در کلیه پرسنل با به وجود آوردن محیط کاری ایمن

شرکت پیشگامان آمادگی خود را جهت مشاوره و پیاده سازی گواهینامه ایزو استاندارد 18001 اعلام می دارد.

جهت مشاوره ایزو با ما تماس بگیرید

 

 

 

 

ایزو 22000 ( ایزو ایمنی و بهداشت مواد غذایی)

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی

 

 ایزو 22000 چیست؟

ایزو 22000 استانداردی است که شما را در مدیریت ایمنی مواد غذایی یاری می دهد. این استاندارد بین المللی ویژگی های سیستم مدیریت ایمنی غذایی را دارد که شامل ارتباطات داخلی، مدیریت سیستم ، برنامه های پیش نیاز و اصول HACCP را مشخص می کند.

چه کسی می تواند از ایزو 22000 استفاده کند؟

ایزو 22000 اولین استانداردی است که همه قسمت های زنجیره تامین غذا می توانند استفاده کنند، از زمین کشاورزی تا چنگال غذاخوری”. این ایزو شامل تامین کنندگانی از محصولات و خدمات غیر غذایی مثل تمیز کاری، سازندگان تجهیزات و شرکت های حمل و نقل نیز می باشد. ایزو 22000 برای هر شرکتی در اندازه کوچک ، متوسط و بزرگ مناسب است حتی یک نانوایی با 10 کارگر باشید یا یک شرکت بسته بندی یا یک تولید کننده غذای بین المللی یا یک سوپرمارکت این ایزو مناسب است.

مزایا

نشان دادن تعهد- این ایزو به شما کمک می کند تا خطرات و ریسک های ایمنی غذایی را مدیریت کرده و با این جمعیت ارتباط برقرار کنید.

اعتماد سهامداران – اگر شرکای تجاری به شما اعتماد کنند، مشتریان و قانونگذاران نیز اعتماد می کنند.

یکپارچگی آسان-  این ایزو شکل مشابهی همانند استاندارد های دیگر دارد که شامل ایزو 9001 و ایزو 14001 می شود. بنابراین ادغام آن با استانداردهایی که هم اکنون با آن کار می کنید آسان است

ارائه دهنده گزینه های گوناگون: ایزو 22000 در زنجیره تامین غذای جهانی شناخته شده است. تولید کنندگان بزرگ مواد غذایی تمایل بسیاری به ایزو 22000 دارند.

صرفه جویی در زمان و پول- در این زمان بیشتر سازمان ها نیاز به استاندارد های غذایی بیشتری دارند. این مساله به این معنی است که بین استاندارد ها همپوشانی وجود دارد. و برای بدست آوردن آنها باید زمان و وقت بیشتری صرف کنید. ایزو 22000 ابزاری برای همسان سازی همه HACCP ها است.

شرکت پیشگامان آمادگی خود را جهت مشاوره و پیاده سازی  گواهینامه ایزو اعلام می دارد.

 

 

 

 

 

ایزو 10006 ( ایزو مدیریت کیفیت در پروژه ها)

سیستم مدیریت کیفیت در پروژه ها

 

استاندارد ایزو 10006:2003 (سیستم مدیریت کیفیت در پروژه ها)

هدف از استاندارد ایزو 10006 حفظ و ارتقا سطح کیفی در پروژه ها از طریق ایجاد یک رویکرد نظام مند می باشد، بطوریکه نیازهای مشترک تمامی مجموعه ها شناسایی و اجرایی گردد.

پیاده سازی و اخذ گواهینامه بین المللی ایزو 10006 به کارفرمایان این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه در دست اجرا می باشد. به عبارت دیگر، در سازمانی که استاندارد ایزو 10006 پیاده سازی شده است، ضمن سازماندهی بهتر فرآیندها و امور، افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت ها مد نظر قرار گرفته شده است.

در استاندارد ایزو 10006 به طو رکاملاً مشخص دو رویه برای به کارگیری مدیریت کیفیت در پروژه ها وجو دارد: اولی مربوط به فرآیندهای مدیریت پروژه است و دیگری فرآیندهای مرتبط با اجرای پروژه می باشد.

در استاندارد ایزو 10006 فازهای پروژه به صورتی هستند که چرخه پیاده سازی این استاندارد را به بخش های مدیریتی مختلف مثل: Conception (مفهوم)، Development (توسعه)، پدیدآوری (Realization)  و خاتمه (Termination) تقسیم بندی مینماید.

از جمله مزایای پیاده سازی ایزو 10006 میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. درک نیازهای کارفرمایان و در نتیجه آن برآورده کردن نیازهای آنها
  2. ایجاد نگرش سیستماتیک به مدیریت پروژه و استاندارد سازی تمامی امور
  3. استفاده بهینه از منابع و هزینه های پروژه
  4. مدیریت زمان و کاهش تاخیر در اجرای پروژه
  5. ایجاد یکپارچگی در پروژه و فرایندهای اجرایی آن
  6. جلوگیری از اعمال سلایق شخصی
  7. کنترل ریسک های احتمالی پروژه
  8. مدیریت بهتر کلیه فرآیندهای اجرایی
  9. رسیدن به کیفیتی که هدف نهایی پروژه باشد
  10. ایجاد بستری برای بهبود مداوم فعالیت ها

شرکت پیشگامان به عنوان یک شرکت معتبر در زمینه مشاوره و پیاده سازی گواهینامه های استاندارد ایزو آمادگی خود را جهت  انجام خدمات تخصصیاعلام میدارد.

از مهمترین مزایای صدور گواهینامه ایزو 10006 اثبات این امر است که با ساخت و سازی مشخص و هدفمند به اجرای پروژه کارفرمایان پرداخته می شود و در موفقیت حضور در مناقصات پیشرفتی چشمگیر خواهد داشت.

 

 

ایزو 10015( ایزو آموزش)

سیستم مدیریت آموزش

 

گواهینامه ایزو 10015:1999 (سیستم مدیریت موثر فرایند آموزش)

استاندارد ایزو 10015 به عنوان یک راهنما برای مجموعه فعالیت های آموزشی سازمانها بکار برده می شود، بحث آموزش به عنوان یک نیاز و تضمین کننده پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در مراکز آموزشی و آموزشگاه ها می باشد.

در ایزو 10015 نیازهای آموزشی کارکنان و پاسخگوئی به آنها از ارکان اصلی این استاندارد می باشد. تاکید ایزو 10015 بر این است که سطح تمامی کارکنان مجموعه به منظور اجرای تعهدات سازمان در راستای تولید محصول و خدمات بهینه دائماً در حال تعییر و دگرگونی است و به کمک مشاوره و پیاده سازی ایزو 10015 میتوان مجموعه و پرسنل را آماده مقابله با شرایط نوین سازمان ها نمود.

توسعه سریع تکنولوژی، شرایط کلی سازمان ها و نحوه رقابت آنها را در بازار دستخوش تغییرات کرده است. کیفیت منابع انسانی اصلی مهم و کلیدی برای ارتقاء عملکرد مجموعه می باشد. از طرفی تولید منابع انسانی مستلزم سرمایه گذاری مستمر می باشد. برای محافظت از این سرمایه گذاریها نیازمند آن هستیم تا فرآیندهای توسعه منابع انسانی را با آموزش های معمولی، مستمر و اجرایی که نهایتاً اجرای استاندارد ایزو 10015 می باشد اجرایی نمائیم.

مراحل پیاده سازی استاندارد ایزو 10015 به شرح ذیل می باشد:

  1. تعیین نیازهای آموزشی مجموعه : این مرحله اصلی ترین گام در برنامه ریزی آموزشی، شناخت سیستماتیک و نیازهای آموزشی کارکنان می باشد در واقع نیازهای آموزشی مجموعه ای از دانش و اطلاعات بروز است که افراد شاغل در هر حیطه شغلی برای بهبود عملکرد خود باید داشته باشیم.
  2. طراحی و برنامه ریزی آموزش : در این مرحله سازمان اقداماتی را جهت شناسایی محدودیت های آموزشی خود انجام می دهد و نهایتاً اجرای این اقدامات به طراحی و برنامه ریزی آموزشی با توجه به نیازهای آن موسسه منتهی می گردد.
  3. فراهم آوری آموزشی: در این مرحله مجری آموزشی وظیفه دارد تا ارائه طرح آموزشی را برعهده دارد و سازمان میبایست در تمامی مراحل اجرا و بکار گیری طرح آموزشی از مجری پشتیبانی نماید.
  4. ارزشیابی نتایج آموزش: منظور از ارزشیابی، یعنی اهداف سازمانی و اهداف آموزشی هر دو برآورده شوندکه در نتیجه اجرای درست این دو هدف آموزشی اثربخش نتیجه می شود.
  5. پایش: منظور از این مرحله حصول اطمینان از اینکه فرآیندهای آموزشی همانگونه که لازم است مدیریت و به اجرا در آمده است.

 

 

 

 

 

ایزو 50001 ( ایزو مدیریت انرژی)

استاندارد ایزو ISO 50001:2011 (سیستم مدیریت انرژی)

هدف از پیاده سازی استاندارد ایزو 50001 به کارگیری الزامات مورد نیاز برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر سیستم مدیریت انرژی میباشد. سیستم مدیریت انرژی سازمان را قادر به رسیدن به یک رویکرد سیستماتیک در دستیابی به بهبود مستمر عملکرد انرژی که شامل بهره وری انرژی، امنیت انرژی و مصرف انرژی میباشد، می نماید.

با پیاده سازی ایزو 50001 در سازمان این امکان بوجود می آید تا بطور مستمر کاهش مصرف انرژی و در نتیجه این کاهش هزینه های ناشی از آن را نیز داشته باشیم.

ایزو 50001 یک چارچوب ثابت شده برای تمامی تاسیسات صنعتی، واحدهای تجاری و یا تمامی سازمان هایی که به نوعی با مصرف انرژی در ارتباط هستند، پیاده سازی می شود. سیستم مدیریت انرژی ایزو 50001 شامل یک سری فرآیندهایی است که تمامی پرسنل در یک مجموعه را با هر نوع مسئولیتی قادر می سازد  تا با استفاده از اطلاعات و داده ها به حفظ و بهبود عملکرد انرژی بپردازند. این در حالی است که رویه ذکر شده کمک به بهبود بازدهی عملیاتی، کاهش شدت مصرف انرژی و نهایتاً کاهش اثرات مخرب زیست محیطی می نماید.

گام های لازم جهت آماده سازی سیستم مدیریت انرژی (ایزو 50001)و ایجاد یک سیستم بهینه به شرح ذیل می باشد:

  1. برگزیدن یک نماینده مدیریت جهت اجرای مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی.
  2. ایجاد یک تیم از نمایندگان و سرپرستان هر بخش از سازمان جهت اجرای مستندات مدیریت انرژی.
  3. بررسی تمامی زوایای سازمان برای شناسایی بهترین راه حل جهت کنترل قابل توجه انرژی . ایجاد فرصتهایی برای بهبود مصرف انرژی در بخش های مختلف.

یک سازمان می تواند تمامی مراحل پیاده سازی و اجرایی خود را جهت بهبود مدیریت انرژی بدون تبدیل نمودن آن به گواهینامه انجام دهد ولی با این حال، صدور گواهینامه ایزو 50001 به یک رویکرد ساخت یافته تبدیل شده و نشاندهنده مدیریت انرژی در فرهنگ آن سازمان   می باشد. این امر سبب می شود تا سازمان توجیه قابل قبولی جهت سرمایه گذاری اولیه در مدیریت انرژی خود داشته باشد و از بابت بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل نماید. بدون رویکرد ساخت یافته هیچ تضمینی وجود ندارد تا راهکارهای ارائه شده در جهت کاهش مصرف انرژی پایدار باشد و بتوان از آن برای بازگشت سرمایه از دست رفته و بهبود درآمد در طولانی مدت استفاده نمود.

از جمله فواید پیاده سازی ایزو 50001 می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. کاهش هزینه های مالی در مصرف انرژی
  2.  افزایش کارایی مصرف انرژی در فرآیندهای سازمان
  3. ایجاد فرهنگ اصلاح الگوی مصرف انرژی
  4. ایجاد راهکارهای جدید در تولید و مصرف انرژی
  5. کنترل و استاندارد سازی منابع انرژی از دو دیدگاه تولید و مصرف
  6. کمک به ایمن سازی محیط زیست  به دلیل انطباق این استاندارد با ایزو 14001 .

شرکت پیشگامان آمادگی خود را جهت مشاوره و پیاده سازی ایزو 50001 اعلام می دارد.

همچنین برگزاری دوره های آموزشی 50001 برای کلیه پرسنل مشغول در موسسات نیازمند این استاندارد از سوی شرکت پیشگامان امکانپذیر می باشد.

 

 

 

 

 

ایزو 13485( ایزو تجهیزات پزشکی)

ایزو 13485:2003 (سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی)

صدور ایزو صنعت تجهیزات پزشکی تحت تاثیر مجموعه پیچیده ای از سیستم های قانونی، استانداردهای ملی و بین المللی و الزامات دیگر است.
تولید کنندگان تجهیزات پزشکی مسئول هستند همواره محصولاتی ایمن و موثر فراهم کنند. ایزو 13485 یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای قوانین تجهیزات پزشکی در سراسر جهان است.
در زمینه محصولات، تجهیزات و ادوات پزشکی، الزامات قانونی و نیازهای مشتری از نظر کیفی بیشتر و بیشتر سخت گیرانه می شوند. تولیدکنندگان قانونی و تامین کنندگان جهانی آنها باید فعالانه به مطابقت با بالاترین استانداردها و قوانین بپردازند. قبل از ورود به بازارهای جدید یا قبل از سفارش مشتری دریافت گواهینامه نیاز است. ایزو 13485 اکنون شالوده تمام الزامات قانونی است.
کسب گواهینامه ایزو 13485 به سازمان ها در این بخش شدیدا قانون مند کمک خواهد کرد. قصد سازمان ها چه عملکرد بین المللی و یا توسعه منطقه ای باشد، ایزو 13485 کمک می کند تعهد خود نسبت به کیفیت را به مشتریان و قانون گذاران نشان دهد.
سنجش مرتب تضمین می کند که تاثیر گذاری پروسه ها پیوسته چک می شود و موقعیتی فراهم می شود تا از قوانین ناخواسته و غافلگیر کننده اجتناب شود. کسب این گواهینامه باعث بهبود عملکرد کلی می شود، شک را از بین می برد و فرصت های بیشتری را در بازار فراهم می کند.

مزایای گواهینامه ایزو 13485:

  • گواهینامه ایزو 13485 توسط مشتریان سازمان، توزیع کنندگان و مسئولان به عنوان تعهدی نسبت به کیفیت تجهیزات پزشکی مشاهده می شود.
    • اکثر تولید کنندگان تجهیزات پزشکی خواهان فروش جهانی محصولات خود هستند. دریافت این گواهینامه به آنها در حصول آن کمک می کند.
    • سنجش های مرتب ما به سازمان ها کمک می کند به نظارت و ارتقا سیستم مدیریت و پروسه ها بپردازند. این کار قابلیت اعتماد به عملکردها و محصولات را افزایش می دهد، مطابقت با الزامات قانونی و مشتری را تضمین می کند و عملکرد مالی را افزایش می دهد.

 

 

 

 

ایزو 16050( ایزو آجیل و خشکبار)

استاندارد ایزو 16050:2003 ( استاندارد آجیل و خشکبار)

 

 

 

گواهینامه ایزو 3632: (استاندارد ایزو برای زعفران و ادویه جات

ایزو 3632 استانداردی است که براساس کیفیت انواع زعفران طراحی شده است. سازمان استاندارد بین المللی ایزو تلاش کرده است تا یک استاندارد با کیفیت برای زعفران براساس رنگ، طعم و عطر آن طراحی نماید تا درجه زعفران را از کیفیت درجه 3 به بهترین کیفیت یعنی درجه 1 تبدیل نماید.

زعفران گران قیمت ترین ادویه در جهان است و شاید به همین دلیل است که در اکثر موارد می تواند قربانی تقلب شود. در اکثر مواقع زعفران با کیفیت پایین است که در بازارهای بین المللی داد و ستد می شود و مشخصات لازم برای تولید یک زعفران خالص رعایت نمی شود.

با این حال تعدادی از استانداردهای بین المللی ایزو هستند که برای مقابله و تشخیص تقلب در تولید زعفران آمده اند و زعفران با کیفیت را از زعفران کم یا بدون کیفیت از هم مجزا می نماید.

ایزو 3632 کلیه الزامات برای تجزیه و تحلیل ادویه جات، ترشی جات، طعم، عطر و رنگ زعفران را ارائه می دهد.

 

 

 

SFBB (رستوران ها، کافی شاپ ها، فست فودها)

استانداردایزو عرضه کننده غذا(قنادی ها، رستوران ها، مطبخ ها، کافی شاپ ها، فست فودهاو…)

 

گواهینامه  SFBB

غذای سالم تر کسب وکاربهتر

استاندارد SFBB الزامات جداسازی مواد اولیه ، شستن ، فریزکردن و پختن مواد در این استاندارد تعریف گردیده است .برای رستوران ها و فست فودها مستقل از اندازه و نوع غذایی که سرو می کنند کارایی دارد .

کاربرد استاندارد  SFBB

رستوران ها و فست فود ها جهت ارتقا سطح کیفی و کاهش ضایعات و پسماند و زمان بندی مناسب جهت آماده سازی و طبخ مواد غذایی نیازمند به کارگیری روشی ازمایش شده و استاندارد هستند استاندارد SFBB با برنامه ریزی و ارائه دستورالعمل های مناسب در چهار فرآیند اصلی هر آشپزخانه که عبارتند از جداسازی تمیز کردن و شستن سردکردن و نگهداری و پختن در بهره وری تاثیر مستقیم خواهد داشت.

نتیجه استاندارد  SFBB

–  افزایش سطح آگاهی پرسنل، کاهش هزینه ها، کاهش ضایعات، رضایت مشتری و افزایش سود

 

 

 

ایزو 15189 ( ایزو آزمایشگاه تشخیص طبی)

ایزو 15189:2012 ( سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاههای پزشکی)

استاندارد ایزو 15189 به وسیله کمیته فنی ISO/TC 212 تهیه شده و جهت ارزیابی آزمایشگاههای تشخیص طبی و کلینیکی به کار می رود. هدف اصلی استاندارد ایزو 15189 الزاماتی خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت آزمایشگاههای پزشکی می باشد.

پایه استاندارد ایزو 15189 بر مبنای ایزو IEC 17025 و ایزو 9001 بوده که تضمین کننده نیازهای کیفی آزمایشگاههای تشخیص پزشکی می باشد.

الزاماتی خاص در آزمایشگاههای پزشکی برای رسیدگی به بیماران ضروری است که به جهت رفع این نیازها می بایست تمامی بیماران و پرسنل ملزم به رعایت این الزامات باشند. این الزامات و سرویس ها شامل الویت بندی نیازها، آماده سازی بیمار، تشخیص هویت بیمار، جمع آوری نمونه ها می باشد. تمامی سرویس های آزمایشگاهی می بایست علاوه بر ارزیابی بیماران در موارد مشورتی، فعالیت های پیشگیری و تشخیص بیماری را نیز پوشش دهند.

استتقرار سیستم استاندارد ایزو 15189 در 8 مرحله کاری صورت می پذیرد:

  1. توجیه مسئولین فنی و مدیریت آزمایشگاه نسبت به اجرای مراحل استقرار
  2. برنامه ریزی منابع مورد نیاز برای استقرار الزامات
  3. برگزاری دوره آموزشی عمومی الزامات ایزو 15189 برای تمامی کارکنان آزمایشگاه
  4. طرح ریزی و نیازسنجی مستندات لازم در استقرار الزامات و نیز کاستیهای الزامات فضا و تاسیسات، ایمنی و بهداشت، کارکنان و تجهیزات. ( بخش هایی از آزمایشگاه که مورد توافق طرفین باشد در طرح ریزی اعلام شده مد نظر است)
  5. تدوین مستندات نیازسنجی
  6. اجرای مستندات و برنامه های تحقق الزامات تعیین شده
  7. ممیزی داخلی افقی و اندازه گیری فرایندها
  8. ممیزی داخلی محصول و درخواست ممیزی از ارگانهای واجد صلاحیت

و گام نهایی پس از رفع عدم انطباقهای احتمالی ثبت و صدور گواهینامه ایزو 15189 از CB واجد شرایط می باشد.

تذکر: از آنجائیکه استاندارد ایزو 9001 به عنوان مادر و پایه تمامی استانداردهای ایزو می باشد، لذا آزمایشگاه ها بهتر است قبل از استقرار و پیاده سازی استانداردهای دیگر و از همه مهمتر استاندارد تخصصی آزمایشگاهها ( ایزو 15189) اقدام به پیاده سازی ایزو 9001 داشته باشند. تجربه نشان داده استقرار کامل و اثربخش ایزو 9001 می تواند موجبات افزایش اثربخش و آشنایی تیم مدیریت با استاندارد سازی و تسهیل روند استقرار الزامات ایزو 15189 را به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

استاندارد ایزو صنعت چاپ

ایزو 2846، ایزو 14298، ایزو 9001

 

این استانداردهای ایزو مختص صنعت چاپ می باشد:

ایزو 2846: استاندارد تکنولوژی گرافیک ، رنگ چاپ چاپخانه

ایزو 14298: استاندارد تکنولوژی گرافیک ، مدیریت امنیت فرایند چاپ

ایزو 9001: استاندارد مدیریت کیفیت

شرکت QAL دارنده تائیدیه از اداره استاندارد ایران (NACI) آمادگی خود را جهت صدور گواهینامه های ایزو 2846، ایزو 14298 و ایزو 9001 اعلام میدارد.

 

 

 

استاندارد ایزو جواهرات, طلا و نقره

استاندارد ایزو 9202

این استاندارد ایزو مختص جواهرات, طلا و نقره می با شد.

 

 

 

استاندارد ایزو خشکبار

ایزو 16050، ایزو 3632

 

این استانداردهای ایزو مختص خشکبار می باشد.

ایزو 1650: استاندارد ایزو آجیل و خشکبار

ایزو 3632: استاندارد ایزو زعفران و ادویه جات

شرکت QAL دارنده تائیدیه از اداره استاندارد ایران (NACI) آمادگی خود را جهت ثبت و صدور گواهینامه های استاندارد ایزو 3632 وایزو 16050 اعلام میدارد.

 

 

استاندارد ایزو آژانس های مسافرتی

ایزو 9001، ایزو 1002، ایزو1004

این استانداردها شامل آژانس های مسافرتی می باشد:

ایزو9001: سیستم مدیریت کیفیت

ایزو1002: استاندارد جهانی رسیدگی به شکایات مشتری

ایزو1004: استاندارد جهانی سنجش رضایت مشتری

 

 

 

 

استاندارد ایزو رستورانها ، فست فودها و کافی شاپ ها

ایزو GMP، ایزو 22000 ، ایزو SFBB

این استانداردها به شرح ذیل می باشد میباشد:

ایزو 22000: استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی

ایزو GMP: استاندارد روش های خوب ساخت مواد خوراکی

ایزو SFBB: استاندارد سیستم فست فودها ، رستورانها و کافی شاپ ها

 

 

استاندارد ایزو پیمانکاران ساختمانی

ایزو 2181، ایزو6284، ایزو 2848

 

این استانداردهای ایزو مختص شرکت های پیمانکاری ساختمانی می باشد:

ایزو 3881: استاندارد ایزو ساخت ابنیه، پله ها ودهانه پله ها

ایزو 6284: استاندارد ایزو نقشه های ساخت وسازتعیین انحراف

ایزو 2848: استاندارد ایزو ساخت ابنیه، اصول قوانین

شرکت QAL دارنده تائیدیه از اداره استاندارد ایران (NACI) آمادگی خود را جهت ثبت و صدور گواهینامه استاندارد ایزو اعلام میدارد.

 

 

 

استاندارد ایزو آزمایشگاه های پزشکی و غیر پزشکی

ایزو 10012، ایزو 17025، ایزو 15189، ایزو 15195

 

این استانداردهای ایزو مختص آزمایشگاه های غیر پزشکی می باشد:

ایزو 10012: استاندارد ایزو تجهیزات پایش و اندازه گیری و کالیبراسیون

ایزو 17025: استاندارد ایزو سیستم تایید صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون

 

این استانداردهای ایزو مختص آزمایشگاه های پزشکی می باشد:

ایزو 15189: استاندارد ایزو سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه های پزشکی

ایزو 15195: استاندارد ایزو سیستم اندازه گیری آزمایشگاه های پزشکی

 

 

 

 

استاندارد ایزو طراحی سایت وتولید نرم افزار

ایزو امنیت اطلاعات 27001 ، ایزو 20000 ، ایزو21827

 

این استانداردها مختص طراحی سایت و تولید نرم افزار می باشد:

ایزو 27001: استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات

ایزو 20000: استاندارد مدیریت خدمات در IT

ایزو 21827: استاندارد تکنیک های امنیت درIT

 

 

 

استاندارد ایزو شرکت های مشاوره تبلیغاتی

ایزو 20252 ، ایزو 26362 ، ایزو 10004

 

این استانداردهای ایزو مختص شرکتهای مشاوره تبلیغاتی میباشد:

ایزو 20252: استاندارد ایزو مدیریت کیفیت درتحقیقات بازار

ایزو 26362: استاندارد ایزو پنل دسترسی در تحقیقات بازار و تبلیغات

ایزو 10004: استاندارد جهانی ایزو مشتری مداری

 

 

 

استاندارد ایزو تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 ، ایزو 14971 ، ایزو 17664

این استانداردها مختص تولید کنندگان تجهیزات پزشکی می باشد:

ایزو 13485: استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در صنعت تجهیزات پزشکی

ایزو 14971: استاندارد مدیریت ریسک در صنعت تجهیزات پزشکی

ایزو 17664: استاندارد استلیزه کردن دستگاه های پزشکی

 

 

 

 

استاندارد ایزو مراکز آموزشی

ایزو 10015، ایزو IWA2

این استانداردها مختص مراکز آموزشی می باشد:

ایزو 10015: سیستم مدیریت کیفیت در فرآیند آموزش

ایزو IWA2: سیستم مدیریت کیفیت در مراکز آموزشی

 

 

 

 

استاندارد ایزو موسسات مالی و بانک ها

ایزو 13616، ایزو 11649، EBANKING، ایزو 13569، ایزو 22307

 

این استانداردهای ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها می باشد:

ایزو 13616استاندارد ایزو خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک ها

ایزو 11649گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلان

ایزو EBANKINGاستاندارد ایزو بانکداری الکترونیکی

ایزو 13569استاندارد ایزو خدمات مالی و امنیت اطلاعات

ایزو 22307استاندارد ایزو ارزیابی اثرات حریم کاربران

 

 

 

استاندارد ایزو صنعت نفت و گاز

ایزو 29001، ایزو 20815، ایزو HSE

 

این استانداردهای ایزو مختص صنعت نفت و گاز می باشد.

ایزو 29001: استاندارد ایزو مدیریت در صنایع نفت و گازپتروشیمی

ایزو HSE: استاندارد ایزو سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

ایزو 20815: استاندارد ایزو مدیریت مطمئن سازی در صنعت نفت و گاز پتروشیمی

 

 

 

استاندارد ایزو بازرسی فنی

ایزو 17020، ایزو 24153، ایزو 3951

این استانداردهای ایزو مختص بازرسی فنی می باشد:

ایزو 17020: استاندارد مدیریت کیفیت شرکتهای بازرسی فنی

ایزو 24153: استاندارد روش های نمونه برداری تصادفی

ایزو 3951: استاندارد روش های نمونه برداری برای متغیرهای بازرسی

 

 

 

 

ایزو 10668 ( برندینگ)

استاندارد ایزو 10668 ( استاندارد ارزش گذاری برند) : 

 

سازمان بین المللی ایزو در سال 2010 میلادی استانداردی جدید با عنوان استاندارد ایزو 10668 را رونمایی کرد که این استاندارد شرایط سنجش پولی برند هر سازمانی را به عنوان سود اقتصادی آنها مورد بررسی قرار می داد.

برند می تواند یک نام، یک علامت، یک سمبل و یا ترکیبی از این موارد برای شناسایی محصول و خدمات هر سازمانی باشد. ایزو 10668 به طور مختصر قواعد مورد نیاز برای ارزش گذاری برند را مشخص و بهترین راهکارها را برای رسیدن به این امر را ارائه می نماید.

قبل از ارزش گذاری یک برند و یا نام تجاری ارزیاب مربوطه می بایست 3 نوع تحلیل را در مورد آن برند مورد بررسی قرار دهد.

  1. تحلیل قانونی: در این مرحله مشخص می شود که منظور از برند چیست و کدام یک از دارایی های غیرملموس در ارزش گذاری برند و یا نام تجاری مطرح است.
  2. تحلیل رفتاری: در این مرحله فرد ارزیاب رفتار نیروهای کار را در هر بخش جغرافیایی و با هر نوع مشتری و محصولی مورد بررسی قرار می دهد.
  3. تحلیل مالی: در این مرحله ایزو 10668 سه رویکرد مهم ارزش گذاری مختلف از جمله رویکردهای بازاریابی، هزینه و در آمد را مشخص و بررسی می نماید.

ایزو 10668 یک چارچوب کاری ثابت برای ارزش گذاری محلی، ملی و بین المللی برندهای کوچک و بزرگ ارائه می دهد. هدف اصلی ایزو 10668 فراهم کردن رویکردی شفاف، قابل تلفیق و تکرار برای ارزش گذاری برند است. بعد از طراحی و ارائه استاندارد ایزو 10668، بسیاری از شرکت ها برای اولین بار برند خود را ارزش گذاری کردند و بسیاری دیگر از آنها ارزش برند خود را مجدداً مورد بررسی قرار دادند.

اخذ گواهینامه ایزو 10668 به سازمانها و موسسات این امکان را می دهد تا با ارزش گذاری برند خود، نام تجاریشان در بازار های داخلی و خارجی مطرح و پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی دارای بازاری بسیار چشمگیر در صنعت خود تبدیل شوند.