تفاوت شعبه و نمایندگی خارجی چیست؟

وقتی یک برند خارجی هیچ نماینده ای در ایران نداشته باشد . افراد می توانند در خواست ثبت نمایندگی آن برند را داشته باشند و با نامه و تاییدیه از کمپانی اصلی اقدام به ثبت نمایندگی شرکت خارجی کنند.

حال در صورتی که برند مدنظر در ایران نماینده داشته باشد ولی نمایندگی اصلی مسافت زیادی با درخواست کننده ثبت نمایندگی داشته باشد. باید درخواست کننده به ثبت شعبه نمایندگی شرکت خارجی اقدام کند.

لازم به ذکر است میزان مسئولیت شعبه خارجی را خود نمایندگی اصلی تعیین می کند.

مدارک مورد نیاز جهت شعب نمایندگی

1- گواهی ثبت شرکت خارجی

2- اساسنامه شرکت

3- آخرین تغییرات شرکت(در صورتی که تغییراتی در شرکت اصلی ایجاد شده باشد)

4- آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت

5- ارائه قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی

6- کپی شناسنامه و کارت ملی ( در صورتی که نماینده شخص حقیقی باشد) و کپی مدارک ثبتی شامل روزنامه رسمی، اساسنامه ، آخرین تغییرات ( در صورتی که شخصی حقوقی باشد)

شرایط ثبت شعبه و ثبت نمایندگی شركتهای خارجی

ثبت شعبه و تاسیس نمایندگی خارجی در مواد آیین نامه ها ماده 1- شركتهاي خارجي كه در كشور محل ثبت خود، شركت قانوني شناخته مي شوند، مشروط به عمل متقابل در كشور متبوع ، مي توانند براي فعاليت در ايران در زمينه هاي زير براساس مقررات اين آيين نامه و ساير قوانين و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي خود اقدام نمايند :

1- ارايه خدمات بعد از فروش كالاها يا خدمات شركت خارجی

2- انجام عمليات اجرايي قراردادهایی كه بين اشخاص ايرانی و شركت خارجی منعقد مي شود

3- بررسي و زمينه سازی برای سرمايه گذاری شركت خارجی در ايران

4- همكاري با شركتهای فني و مهندسی ايرانی برای انجام كار در كشورهای ثالث

5- افزايش صادرات غيرنفتی اسلامی ايران

6- ارايه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فنآوری

7- انجام فعاليتهایی كه مجوز آن توسط دستگاه هاي دولتی كه به طور قانوني مجاز به صدور مجوز هستند، صادر می گردد. از قبيل ارايه خدمات در زمينه هاي حمل و نقل ، بيمه و بازرسی كالا، بانکی ، بازاريابی و غيره.